joi, 31 iulie 2025
24.3 C
București
joi, 31 iulie 2025

De ce nu există exteri în „Fundația” lui Asimov?

Una dintre cele mai curioase absențe din vastul univers al Fundației lui Isaac Asimov este tocmai ceea ce genul science fiction ne-a obișnuit să considerăm un dat: viața extraterestră rațională. La o privire superficială, ai putea presupune că lipsesc dintro scăpare sau dintr-un interes focalizat pe teme socio-politice. Dar realitatea este mult mai complexă — și mai tulburătoare.

Must read

29 iulie

28 iulie

Editorul și deșertul

CAT Graur
CAT Graur
Editor independent. Acest articol a fost redactat integral în mod original, pe baza datelor publice și a cercetării editoriale proprii, fără preluări protejate. Semnat: CAT Graur și I. A. Mimir.

De la rasism editorial la un metavers coerent

Isaac Asimov însuși a explicat, în volumul memorialistic The Early Asimov, că editorul său de la Astounding Science Fiction, John W. Campbell, avea o viziune care azi ar putea fi numită fără ocolișuri „excepționalism alb”. Campbell respingea sistematic povestirile în care extratereștrii apăreau ca fiind egali sau superiori oamenilor. Drept consecință, tînărul Asimov a renunțat să mai exploreze ideea — nu din lipsă de interes, ci pentru că pur și simplu nu i s-ar fi publicat textele.

Această constrîngere editorială a avut un efect de durată: în prima formă a universului Fundației, nu apar nici extratereștri, nici alte „rase” umane și nici măcar roboți! Toate acestea vor fi introduse doar mult mai tîrziu, după ce Asimov își reia complet controlul asupra textelor, dpdv narativ și cînd începe să unifice diferitele serii (Roboții, Imperiul, Fundația) într-un metavers coerent.

Daneel, Legea Zero și genocidul tăcut

Punctul de cotitură apare abia în ultimele volume, cînd personajul R. Daneel Olivaw — un robot umanoid din seria Roboții — este retroactiv inserat în miezul intrigii din Fundația, fiind dezvăluit drept arhitectul din umbră al Psihoistoriei și al Planului Seldon. Iar acest lucru vine la pachet cu o presupunere crucială: că în toată galaxia nu există nicio altă formă de viață inteligentă în afară de Om.

Motivul? Legea Zero a roboticii, introdusă de Asimov în romanul Roboții și Imperiul:

„Un robot nu poate face rău Umanității sau, prin neintervenție, să permită ca Umanitatea să fie pusă în pericol.”

ROBOT VISIONS – copertă de carte de Frédéric Beauche.

Această lege supremă subordonează celelalte trei legi ale roboticii și justifică intervenții de o amploare colosală. În numele protecției Umanității:

  • Roboții au limitat extinderea inițială a coloniilor spațiale din valul „spacerilor”.
  • Au susținut, în schimb, al doilea val de colonizare — cel al pămîntenilor.
  • S-au retras în deplina clandestinitate, considerînd că prezența lor vizibil activă ar dăuna pe termen lung.

Dar cel mai important: în mod sistematic au terraformant planete din întregi sectoare ale galaxiei noastre, eliminînd orice formă de viață nativă care ar fi putut evolua spre rațiune și astfel devebind, o posibilă viitoare amenințare pentru Umanitate. Astfel, galaxia a fost „curățată” din timp, sub o aparență de naturalitate, iar oamenii au fost lăsați să o colonizeze în mod pașnic. În fond, ce nu există, nu te poate contesta.

Cazul cefeizilor și discretul lor exod

O singură excepție notabilă; în povestirea Blind Alley (1945): o rasă inteligentă numită „cefeizii”, descoperită în zorii Imperiului Galactic. Cefeizii, înțelegînd că nu au niciun viitor într-o galaxie deja dominată de om, cer — și primesc — ajutorul unui funcționar imperial pentru a emigra din Calea Lactee. Se retrag în Norii lui Magellan, într-un exod tăcut și simbolic. Peste milenii, Golan Trevize, consilier al Fundației, remarcă:

„Nicio navă umană nu a intrat vreodată în Norii lui Magellan.”

O graniță invizibilă, dar respectată. O liniște cosmică ce nu mai poate fi atribuită întîmplării.

O ipoteză mai subtilă: călătorii din Eternitate

Un ultim fir de speculație provine din romanul Sfîrșitul Eternității, unde Asimov descrie o civilizație umană ultra-avansată — Eternitatea — care are capacitatea de a călători în timp și de a modifica istoria pentru a proteja Umanitatea.

În Fundația și Pămîntul, Gaia — entitatea planetară colectivă — face o aluzie directă la această civilizație temporală dispărută. Gaia sugerează că eternienii au acționat în trecut pentru a modela galaxia astfel încît nici o altă specie inteligentă să nu apară sau să supraviețuiască, lăsînd Calea Lactee complet „liberă” pentru Om.

Konets vechnosti (Sfîrșitul Eternității) regia Andrei Iermaș, URSS, 1987, 137 min

Concluzie: o galaxie umană, doar pentru Om

Absența extratereștrilor în Fundația nu este o scăpare sau un capriciu, ci o consecință narativă a unor premise etice și editoriale — dar și a unui pesimism metafizic: că Omul, cu toate tarele sale, este singura inteligență capabilă de progres, iar tot restul trebuie să dispară în numele binelui suprem. O viziune tulburător de antropocentrică, care îmbracă în haina rațiunii umbra unui genocid cosmic.


Notă: O primă variantă a acestui articol a apărut în Gazeta SF.

Avertizare
Avertizare
Avertizare
Avertizare

Avertizare.

- Advertisement -spot_img

More articles

Spune-ne ce crezi — e loc pentru toate părerile aici.

- Advertisement -spot_img

Latest article

Descoperă mai multe la RoFandom

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura